بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۵۶۳۶
معاون برنامه ریزی و پشتیبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفـت: سال گذشته پنج رقم گندم نان با پتانسیل عملکرد بالا، تاب‌آوری بیشتر در برابر تنش‌های محیطی و مقاوم به بیماریهای قارچی برای مناطق دیمکاری کشور معرفی شده است.
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹

مهران غلامی در گفت و گو با خبرنگار بازارکار، با بیان اینکه در حال حاضر بخش تحقيقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر؛ مسئوليت مديريت، برنامه ريزي، اجرا و نظارت بر پژوهش هاي به نژادي، به زراعي، بيماري ها و كيفيت غلات شامل گندم نان، گندم دوروم، جو، تريتيكاله و چاودار را دارد، اظهار کرد: همچنین این بخش توليد بذور پرورشي گندم و جو آبي مورد نياز كشور را در كرج و بیست مركز تحقيقات كشاورزی و سی و سه ايستگاه تحقيقاتي در چهار اقليم گرم و مرطوب شمال،گرم و خشك جنوب، معتدل و سرد بر عهده دارد.

وی افزود: حاصل سالها تحقیق مستمر و بالنده در زمینه غلات منجر به معرفی نود و پنج رقم گندم نان پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. در خصوص سایر غلات نیز تلاش های وسیعی در زمینه معرفی ارقام با کمیت و کیفیت بالا انجام شده که به عنوان دستاورهای فناورانه سازمان تحقیقات در اختیار کشاورزان سراسر کشور قرار گرفته است.

غلامی خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری  تعداد پروژه های تحقیقاتی به یکصدو شصت و سه پروژه افزایش یافته و مقادیر متنابهی از هسته‌های بذری غلات در واحد کلکسیون و ذخایر توارثی بخش تحقيقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر احیاء و ارزیابی شدند، همچنین تعداد چهار هزار و دویست و شانزده نمونه گندم، جو و سایر محصولات زراعی توسط واحد شیمی و تکنولوژی غلات مورد ارزیابی و تعیین کیفیت قرار گرفتند.

وی ادامه داد: علاوه بر تحقیقات بر روی غلات آبی (گندم نان و غیره)؛ بخش تحقيقات غلات در موسسه تحقیقات دیم نیز ضمن بررسي مسائل تحقيقاتي غلات (گندم نان، گندم ماكاروني و جو) در مناطق مختلف اگروكليماتیک کشور، و نیز مطالعه بيماري‌هاي مهم و ارزيابي مقاومت ارقام و لاين‌ها نسبت به اين بيماريها مانند زنگ‌ها، سياهك‌ها، فوزاريوم، سفيدك، اسكالد، لكه نواري جو و غيره بر پایه برقراری ارتباط با مراكز تحقيقات بين‌المللي غلات و كشورهاي پيشرفته و تبادل اطلاعات و مواد ژنتيكي، مبادرت به جمع آوري، حفظ و نگهداري ژرم پلاسم گندم، جو، ترتيكاله و شناسايي خصوصيات ژنتيكي آنها نموده و حاصل فعایت های تحقیقاتی خود را در قالب تهيه و تنظيم نشريات حاوي نتايج تحقيقات بطور ساليانه و چند ساله و تدوين بروشورها و دستورالعمل‌هاي فني براي استفاده مروجين و زارعين می کند.

معاون برنامه ریزی و پشتیبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در خصوص گندم نان با بیان اینکه حاصل فعالیتهای مستمر محققان گندم در مناطق دیمکاری کشور منجر به  معرفی سی و سه رقم گندم نان برای مناطق دیم کاری کشور طی سالهای بیست و پنج سال شده است، گفت: در سال زراعی جاری ، پنج رقم گندم نان با پتانسیل عملکرد بالا، تاب‌آوری بیشتر در برابر تنش‌های محیطی و مقاوم به بیماریهای قارچی برای مناطق دیمکاری کشور معرفی شده است. افزایش ۶۱ درصدی تولید هسته‌های اولیه بذر ارقام مناسب برای مناطق دیم نسبت به سال زراعی گذشته؛ با تولید هشت هزار و ششصد و نود و سه تُن بذر و اجرای ۱۰۰ پروژه تحقیقاتی برای پایداری تولید در دیمزارهای کشور از جمله فعالیت های شاخص سازمان تحقیقات برای ارایه خدمت به کشاورزان کشور در سال ۱۴۰۲ بوده است.

لازم به ذکر است این مطالب برگرفته از گزارش رییس بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر(کرج) و گزارش رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور(مراغه) است.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر